Archiv výstav

Alexandra Vajd

Bez názvu 2003

3. 11. — 3. 12. 2006
Sdílet výstavu:
frame
Bez názvu 2003

myslím si, že zásadní životní události jsou spojené s očekáváním, někdy radostným, někdy děsivým… Jsou to události, které každý z nás prožívá jinak. Cizí zkušenost nás nemůže plně připravit na to, co budeme jednou prožívat sami…

Vernisáž: 2.11.2006

Kurátor: Helena Blašková

myslím si, že zásadní životní události jsou spojené s očekáváním, někdy radostným, někdy děsivým… Jsou to události, které každý z nás prožívá jinak. Cizí zkušenost nás nemůže plně připravit na to, co budeme jednou prožívat sami… všechno začalo fotografií, kterou jsem pořídila v márnici v den, kdy zemřel můj otec. Prohlížela jsem si potom svoje staré negativy zachycující různé rodinné situace a našla jsem mnoho snímků svého otce, na nichž vleže odpočívá se zavřenýma očima… Jeho póza je úplně statická, plná odevzdání, a on vypadá jako kdyby právě zemřel. Z podstaty je ležení statická póza, ale přitom ležet je možné různě…den před svou smrtí ležel otec na gauči a já jsem si v duchu říkala, že možná právě zemřel… Bylo to jako kdybych se podvědomě připravovala na moment, kdy se to skutečně stane…

AV

Aleksandra Vajd - untitled 2003

Cyklus fotografií untitled 2003 autorky Aleksandry Vajd (*1971, Maribor, Slovinsko) s neúprosnou naléhavostí vizualizuje „to“, co jsme si během posledních desetiletí navykli vnímat jako společenské tabu. „Tím“ nepostihnutelným, jež u většiny lidí žijících v postindustriální společnosti euroatlantické civilizace vyvolává upřímnou bázeň, jsou procesy ubývání fyzických sil či vyhasínání životních funkcí spojené s narůstajícím odcizením.

Zdá se však, že hlavním spouštěčem frustrací tváří v tvář obrazům smrti není samotné uvědomění si vlastní konečnosti, nýbrž obava z faktu sociální závislosti. Mechanismy soudobé konzumní společnosti manipulují její příslušníky k neustále narůstajícímu uspokojování vlastních potřeb. Bující spotřební individualizace fatálním způsobem narušuje tradiční sociální schémata, především rodinné prostředí a vědomí vzájemné zodpovědnosti mezi jeho jednotlivými členy. Média, reklama a agresivní nabídka nejrůznějších produktů a služeb navozují atmosféru alternativní virtuální existence, ve které jsou příznaky nedokonalosti považovány za selhání. Představa podmíněnosti bytí, nevyhnutelnosti poskytnout nebo přijmout pomoc, nás vytrhuje z oparu spotřební dokonalosti a nastoluje otázky odkazující k problematice archetypální ukotvenosti v systémech přirozeného světa.

Tuto dichotomii soudobé společnosti Aleksandra Vajd v díle untitled 2003 vizualizuje prostřednictvím principu znejistění a uvědomění si relativity našeho vnímání. Na šesti černobílých fotografiích autorka představuje portréty svého otce ve spánku, sedmý snímek pořídila několik hodin po jeho smrti. Záběry diváka vybízejí k pozornému průzkumu, iniciují snahu postřehnout rozdíly mezi pasivní staticky ležící, avšak živou osobou a mrtvým tělem. Metodou, prostřednictvím které umělkyně zdůrazňuje transcendentální charakter předkládaného příběhu, je zpětná selekce jednotlivých fotografií. Na počátku cyklu totiž stojí snímek z patologického oddělení, který teprve „odstartoval“ autorčinu vizuální topografii otcovy existence. Navazující záběry, které postupně konstruují příběh o intimitě vztahu mezi dcerou a otcem i o hranici mezi životem a smrtí, autorka Aleksandra Vajd vybrala z negativů zasutých ve svém archivu. Kombinace sběrné (do jisté míry neosobní) a kontemplativní (emocionální) metody umocňuje prožitek fatální ztráty zasahující odlišně roviny osobní i sociální existence.

Fotografické memento-mori Aleksandry Vajd plní funkci katarzního činitele, přispívá k nahlížení opomíjených hloubek našeho života, k nalézání bolestné krásy v tématech, která bychom při zjednodušeném pohledu mohli označit za nehumánní a anti-estetická.

Michal Koleček

Zobrazit víceZobrazit méně

vystavená díla (výběr)

Alexandra Vajd

*1971 , Maribor
Aleksandra Vajd se narodila v roce 1971 v Mariboru (Slovinsko), od roku 2003 studuje katedru fotografie na FAMU v rámci doktorandského studia. Na téže fakultě také v letech 2002-3 vedla (společně se svým životním i pracovním partnerem Hynkem Altem) seminář o autorských portfoliích. V roce 2004 působila na Fulbrightově stipendiu v USA při State University of New York at New Paltz. V roce 2002 spoluzakládala pražskou galerii Home a byla jedním z kurátorů tamější výstavy umělecké skupiny IRWIN. V roce 2001 získala magisterský titul na FAMU, v roce 1997 promovala na katedře veterinární medicíny v Lublani. Je držitelkou několika fotografických ocenění, v tomto roce byli společně s H.A. nominováni na prestižní Deutsche Börse Photography Prize. Podrobnější info na: www.manwomanunfinished.com

studia

2004působila na Fulbrightově stipendiu v USA při State University of New York at New Paltz. 2003studuje katedru fotografie na FAMU v rámci doktorandského studia. 2001magisterský titul na FAMU 1997promovala na katedře veterinární medicíny v Lublani

ocenění

2018nominace na prestižní Deutsche Börse Photography Prize

realizované projekty

2002spoluzakladatelka pražské galerie Home a jedna kurátorů tamější výstavy umělecké skupiny IRWIN

AteliérJosefa Sudka

Ateliér Josefa Sudka

Újezd 30, 118 00 Praha 1, Česká republika

Otevřeno denně kromě pondělí 12.00 – 18.00 hod

Tel.: +420 251 510 760


Vstupné 10 Kč

/ pro studenty výtvarných škol vstup zdarma

Newsletter


Souhlasím se zpracováním mých osobních údajů, které zpřístupním společnosti PPF Art a.s. v souvislosti s touto žádostí. Souhlas udílím v rozsahu popsaném v části „Ochrana osobních údajů“. Potvrzuji, že jsem se v části „Poučení o právech“ seznámil/a s právy, která ohledně mých osobních údajů mám.