Archiv výstav
HUKVALDY
27. 3. — 12. 5. 2024

26. 3. 2024
Komentovaná prohlídka: 25.4. 2024, v 17:30
kurátor Petr Vaňous
HUKVALDY (2013-2023) sudkovské a janáčkovské rezonance
Jiří Šigut vstupuje („enter“) do média fotografie zadními vrátky. Těmi, které vedou k průzkumu transkripce analogového vidění do binárního kódu. Je to právě vztah analogového a digitálního způsobu fotografování, který tvoří konceptuální rámec Šigutových aktuálních úvah nejen o proměně fotografického zobrazování, ale i jeho možných vazeb na proměnu lidského vnímání a citlivosti. Autor fascinovaně sleduje, jak nástroj digitální fotografie konceptualizuje náš bezprostřední smyslový vztah ke světu. Jak se fotografický obraz proměňuje v různě zhuštěný zápis, jehož partitura v okamžiku autorského rozhodnutí („enter“) mění podobu finálního obrazu. Autor se nezříká výletů a romantických procházek do přírody. Vstupuje do autentického prostoru hor, údolí, roklí, lesů, strání, luk, rybníků, apod. Pořizuje tu digitální snímky partií, která ho zaujala. Místo a čas pořízení snímku je závazný pro druhou fázi tvorby – komprimaci snímku na formát jednoho pixelu, proto se také tato data objevují v popisu díla jako jeho nedílná součást.
Pro komorní prostory Ateliéru Josefa Sudka zvolil autor prezentaci souboru prací nazvanou prostě a jasně HUKVALDY. Janáčkův kraj po válce navštěvoval a fotil citlivý a vnímavý Josef Sudek. Vznikl soubor atmosférických fotografií, které později vyšel knižně. Světlo, drobnokresba, atmosféra, ticho… Šigutovy barevné pigmentové tisky na papíře zachycují transkripci přírodních motivů Hukvald do zápisu binárního kódu a následně „zvětšení“ na jeden pixel zápisu. Zdánlivě abstraktní barevné kompozice nejsou stylizací původního námětu, pouze jeho technologickým přepracováním. Můžeme se tu ptát spolu s autorem, „zda přichází či může existovat něco jako ,binární romantika‘ či ,datová citlivost‘?...zda aparát a software pomocí miliónů řádků zápisu ,reality‘ ponechá i po extrémní komprimaci výsledného snímku něco z jeho původní sensitivity a emoce?“
Barevné spektrum vystavených tisků určitě referuje o specifické barevnosti hukvaldského kraje. Je sjednocením a zhutněním barvy a světla ročního období, času a místa do jediné obrazové roviny. Zatímco detaily přírody zmizely, objevila se totální barevná atmosféra. Už ve svých poznámkách z let 1984-85 si Jiří Šigut při výzkumu analogové fotografie poznamenal svůj zájem o zvětšování snímku. Ptal se, co se skrývá ve fotografickém zrnu? Co může být za ním? Jak se do tohoto jádra, případně za něj dostat? A tento zájem trvá i v rámci průzkumu digitální fotografie. Je nástrojem nové citlivosti, jejího přetvoření nebo spíše odcizení? Kde se konstituuje a kde se naopak rozbíjí smysl optické iluze a do jaké míry zůstává ještě tato iluze nositelem sdílené smyslové zkušenosti, a kde už zpřítomňuje něco zcela jiného a ve své odlehlosti ne-lidského?
Petr Vaňous, Praha – Košíře, březen 2024
vystavená díla (výběr)
vernisáž
Jiří Šigut
*1960 , Ostrava-Vítkovicestudia
-Studia technického směrusamostatné výstavy / výběr
2024Hukvaldy — malba, Památník Leoše Janáčka,Moravské zemské muzeum, Brno 2022Malebné kontra-punkty, SmetanaQ Gallery, Praha 2019Latence, OiFP, Europejskie Centrum Sztuki,
Białystok 2016Horizont, Galerie Langův dům, Frýdek–Místek (+ Jiří
Valoch) 2013Prace / Works (2010—2013), Muzeum Architektury
we Wrocławiu, Wrocław; Bez rozlišení, Galerie Dole, Ostrava 2012Zapisy naturalne, Galeria Laboratorium, UP, Kraków;
Portréty, výstavní síň Sokolská 26, CKV, Ostrava 2011Záznamy, Mendelovo Muzeum MU, Brno 2010Pozdní sběr, Fotografická galerie Fiducia, Ostrava 2009Jiri Sigut, allerArt Bludenz, Bludenz;
Retro — Světlo (fotografie, záznamy, instalace),
Galerie U Rytíře, Liberec 2008Moi najbliźsi, Galeria FF, ŁDK, Łódź;
Cisza, Galeria Sztuki Najnowszej, Górzow
Wielkopolski 2007Cisza, Galeria fotografii PAcamera, ROKiS, Suwałki 2006Ticho (festival čajové [i jiné] kultury), Západočeské
muzeum, Plzeň 2005Fotografie — Záznamy (1985—2005), Malá galerie
České spořitelny, Kladno;
Záznamy, Dom fotografie, Poprad 2004Záznamy — práce z let 1999—2003, Ambit,
Místodržitelský palác, Moravská galerie, Brno
kolektivní výstavy / výběr
2024neomaster — ostrawska scena artystyczna, GaleriaWystaw Czasowych -1, CSK, Lublin 2016Raw Exposure — Photographische Werke mit (an–)
organischen und mechanischen Verfahren, Photo
Edition Berlin, Berlin 2015Czech Fundamental — Fotografia ceca di
avanguardia e contemporanea dal 1920 a oggi,
Museo di Roma in Trastevere, Roma 2014Oddżwięki, Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier
Sztuki, Krakow 2013Czech — Fundamental, Tschechische Avantgarde,
moderne und zeitgenossische Fotografie, Photo
Edition Berlin, Berlin 2012Membra Disjecta for John Cage — Wanting to Say
Something About John, Freiraum quartier21
International, MuseumsQuartier Wien, Wien 2009Picturing Eden, Herbert F. Johnson Museum of Art,
Cornell University, Ithaca, New York / The John and
Mabel Ringling Museum of Art, Sarasota, Florida 2008Picturing Eden, The Grace Museum, Abilene, Texas /
Munson–Williams Proctor Arts Institute, Utica,
New York 2007Picturing Eden, Museum of Art — University of Iowa,
Iowa City, Iowa / MoPA — The Museum of
Photographic Arts, San Diego, California 2006Un souffle autour de rien, Musée de Cahors
Henri–Martin, Cahors;
Picturing Eden, George Eastman House, Rochester,
New York 2004Im Schmetterlingsklang, Tschechisches Zentrum,
Wien
AteliérJosefa Sudka
Újezd 30, 118 00 Praha 1, Česká republika
Otevřeno denně kromě pondělí 12.00 – 18.00 hod
Tel.: +420 251 510 760
Vstupné 10 Kč
/ pro studenty výtvarných škol vstup zdarma