Plánovaná výstava

Petr Helbich, Roman Burda

Mionší

29. 8. — 19. 10. 2025
Sdílet výstavu:
frame
Mionší

vernisáž 28.8. 2025 od 18:00

kurátor výstavy: Josef Moucha

Petr Helbich a Roman Burda. Autoři dvou generací a dvou osobitých fotografických pohledů na prales Mionší.

Pro fotografii objevil Mionší Rudolf Janda výpravnou publikací Prales v Beskydách (1943), jíž se vyznal z postřehů až mystických. „Dnes je to známá státní rezervace,“ poznamenal k tomu Petr Helbich, „ale tehdy to bylo neznámé místo, o kterém věděl málokdo.“

V předmluvě k Jandově knize je sice vysazeno zaklínadlo „prales žije, ale zůstane nevysloveno, kudy k němu cestička,“ zvídavému Helbichovi však zasvěcenec tajemství přece jen svěřil. Ten zase „neodolal Sudkově přitažlivé moci, jež neslibovala přátelství, ale otevírala pohled kamsi mimo sebe a nad sebe, do ztichlé krajiny, která se rozprostírá v samé podstatě toho, co tak snadno přehlédneme, když jdeme kvapně životem za příliš povrchním cílem.“

Někdy na prahu padesátých let tedy Petr Helbich Mionší Sudkovi ukázal, přičemž zaznamenal, nakolik byli tehdy oba uchváceni: „Bylo pozdní jaro a padla mlha, úžasná atmosféra. Sudek měl, tak jako já, mlhu rád, a teď ještě navíc v pralese… Mlha dělala divy. Stromy, už tak obrovské, se zdály dvojnásobné. Vždyť tam rostou třistaleté jedle! Ze Sudka nadšení přímo tryskalo. Měl jsem radost, že jsem to byl zrovna já, kdo ho tam přivedl.“

S odstupem pak mohl Petr Helbich uzavřít, že po prvotním rozladění i Janda „uznal, že Sudek má na Mionší právě tak právo, jako on sám.“
Josef Sudek do Beskyd s Petrem Helbichem zajížděl spíše pro poetické podněty k volné tvorbě, než ve snaze přiblížit optikou přírodozpytu minulost jejich biotopů. Tím se odlišoval od průkopníkova programově věcného pozorovatelství, ačkoli rovněž na slovo vzatý znalec krás tamních krajů, Rudolf Janda, označil Mionší za nejpěknější slezskou rezervaci. Petrem Helbichem řečeno: „Janda mne vedl k poznání, Sudek k tajemství.“
Bývá-li obrazotvornost situována mezi póly realismu informativního a magického, dokládají to také pokračovatelé vizuálních oslav mimořádně inspirativní pasáže Beskyd. Narůstající řádka jí podnícených knih či výstav (nejen fotografických) znovu a znovu stvrzuje bezmála již klasické Helbichovy výroky, jež by mohl vzít za své i Roman Burda: „Je to požehnaný kout: smíšený les, pestrá krajina, malebná zákoutí. Je v tom taková výtvarnost, že se to málokde najde.“
Všechny rysy si nicméně Mionší neudrželo. „Chata byla tehdy dostupná i pro automobil, ve studánce, dnes vyschlé, bylo tehdy vody ještě dost,“ zní svědectví Petra Helbicha: „I samotný prales byl tehdy, před více jak šedesáti lety, půvabnější, než je tomu dnes, i když nebyl za tu dobu zasažen lidskou činností. Především téměř zmizely prastaré jedle, které kdysi tvořily charakteristiku tohoto nedotčeného lesa, a na vrcholku hory, na rozsáhlé polaně, byly tajemným světem, jakoby zvolna zanikajících soch jakýchsi pohanských božstev.“

kurátor výstavy
Josef Moucha
 

 

Zobrazit víceZobrazit méně

Petr Helbich

*1929 , Praha
Lékař a fotograf. K fotografii ho přivedl dr. Rudolf Janda a především jeho knihy Prales v Beskydách. Po setkání s Josefem Sudkem v roce 1948 jej právě Helbich zavedl do beskydského pralesa Mionší, kam se pak po mnoho let společně vraceli. Helbich se také stal pravidelným hostem v Sudkově bytě i ateliéru, stejně jako jeho dlouholetým osobním lékařem. V roce 2003 se Petr Helbich připojil ke skupině Český dřevák, kterou v roce 2000 založili fotografové Karel Kuklík, Jan Reich, Jaroslav Beneš a Bohumír Prokůpek.

samostatné výstavy / výběr

2024Fotografie, Club 3. břeh, Praha 2022V tiché radosti, Galerie Art Mozaika, Praha 2017Petr Helbich (host Josef Sudek), Ateliér Josefa Sudka, Praha 1996Petr Helbich, retrospektiva fotografického díla, Galerie Paideia, Praha 1995Fotografie – Petr Helbich, Městské muzeum, Frenštát pod Radhoštěm

kolektivní výstavy / výběr

2007Vzpomínka na Josefa Sudka, Letohrádek Portheimka, Praha 2004Česká fotografie, Galerie Rudolfinum, Praha 1984Aspects of Czechoslovak Photography, Thackeray and Robertson Gallery, San Francisco

Roman Burda

*1966 , Třinec
Žije v podhůří Beskyd v Dolní Lomné. Své černobílé fotografie zachycuje klasickou metodou pomocí analogového fotoaparátu na film. Je autorem dvou rozsáhlých fotografických cyklů, ke kterým se v různých obdobích vrací a doplňuje je. Výsledkem jeho opakovaných cest do zapadlé oblasti Etiopie, kde si v průběhu let vypěstoval silné osobní vazby, je fotograficky i etnograficky jedinečný soubor Ethiopie – řeka Omo. Druhým životním tématem Romana Burdy je prales Mionší. Jeho trpělivé mnohaleté zachycování na film není jen pokračováním ve stopách Josefa Sudka a dalších fotografů, které prales přitahoval, ale i mapováním krajiny domova. Oba soubory vyšly knižně v nakladatelství KANT a jako jedny z mála českých fotografických knih se dostaly i do světové distribuce D.A.P.artbook.com.

publikační činnost

2024Mionší panoramatic, KANT 2011Ethiopia Omo River, KANT 2009Prales Mionší (spoluautorství), KANT

AteliérJosefa Sudka

Ateliér Josefa Sudka

Újezd 30, 118 00 Praha 1, Česká republika

Otevřeno denně kromě pondělí 12.00 – 18.00 hod

Tel.: +420 251 510 760


Vstupné 10 Kč

/ pro studenty výtvarných škol vstup zdarma

Newsletter


Souhlasím se zpracováním mých osobních údajů, které zpřístupním společnosti PPF Art a.s. v souvislosti s touto žádostí. Souhlas udílím v rozsahu popsaném v části „Ochrana osobních údajů“. Potvrzuji, že jsem se v části „Poučení o právech“ seznámil/a s právy, která ohledně mých osobních údajů mám.