Archiv výstav

Josef Sudek

Mistr Zenu/ Chvála stínu

30. 6. — 9. 9. 2023
Sdílet výstavu:
frame
Mistr Zenu/ Chvála stínu

29. 6. 2023

komentovaná prohlídka ve čtvrtek 10.8. od 18:00 s kurátorkou výstavy Emmou Hanzlíkovou a kurátorkou galerie Lucií Mlynářovou

Emma Hanzlíková

Název Mistr Zenu: Chvála stínu odkazuje ke slavné eseji tradiční japonské estetiky

 spisovatele Džuničira Tanizakiho (1886—1965), v níž autor nastiňuje, jak radikálně dokáží světlo a stín ovlivnit vnímání krásy.

Po smrti svého bratra, v roce 1976, darovala Božena Sudková (1897—1990) Národní galerii v Praze význačný soubor asijského umění čítající kolem osmdesáti položek. Kromě padesáti pěti japonských dřevořezů konvolut zahrnoval také čínské tušové malby na hedvábí. Všechna díla pocházela ze sbírky fotografa Josefa Sudka (1896—1976). Není však zřejmé, jaké okolnosti ho ke sbírání asijského umění přivedly. Stejně tak nejsou dosud objasněny jeho preference, kontakty s dalšími sběrateli asijského umění, provenience akvizic či následné využití sbírky a čekají na další badatelské zpracování. Na základě studií Vojtěcha Lahody je známo, že důležitou roli v Sudkově zájmu o asijské umění a čínskou filozofii sehrál Emil Filla (1882—1953). Sám byl sběratelem mimoevropského umění a Josef Sudek jej často navštěvoval na zámku v Peruci, kde kromě diskuzí s Fillou v plenéru také fotografoval panoramatické snímky alias „jitrnice Českého středohoří, jež označoval za japonskou krajinu v Československu. Díky novému zjištění Hany Buddeus je však možné předpokládat, že se Sudek o asijské umění zajímal již daleko dříve. Ve třicátých letech totiž získával japonské dřevořezy od malíře Františka Tichého, který je svému dvornímu fotografovi zasílal z Paříže výměnou za pořizování fotografických reprodukcí obrazů.

Název Mistr Zenu: Chvála stínu odkazuje ke slavné eseji tradiční japonské estetiky spisovatele Džuničira Tanizakiho (1886—1965), v níž autor nastiňuje, jak radikálně dokáží světlo a stín ovlivnit vnímání krásy, pokrmů ale i prostorů. Ve výstavě je tak využito paralely Sudkova dřevěného zahradního ateliéru a japonské čajovny, ve které zenoví mistři již od 16. století prováděli čajové obřady, experimentovali s architektonickým prostorem a rozjímali nad tušovými malbami. Ty zde nahrazuje meditativní triptych Sudkových zátiší. Lískové oříšky s prožranými listy, jablko na pozadí s odlupující se barvou a zlomená růže ve skleněné váze. Některé snímky nabyly dalšího rozměru a hrubé opravdovosti v duchu wabi-sabi díky ohořelým rohům poté, co Sudkův ateliér v roce 1985 postihl požár. Ale jsou to také kruhové stopy po sklenicích vepsané do dřevěného stolu s ořechy či krakelury starého laku na fotografii prvního podzimního jablka, které dokáží navodit meditativní bezčasí podobně jako popraskané hliněné zdi kamenné zahrady zenového kláštera Rjóándži v Kjótu z 15. století.

Výstava v Sudkově ateliéru má performativní charakter. Nepředstavuje zcela neznámá Sudkova díla, avšak prezentuje je v novém experimentálním kontextu, který nemusí být tradičnímu evropskému návštěvníkovi zcela komfortní. Instalace využívá rohože tatami a nabádá hosty, aby si dle japonské tradice zuli boty a prošli se po krytině z rýžové trávy, na kterou je možné se pohodlně usadit a vnímat Sudkův tvůrčí prostor z nové perspektivy. Snad se podaří navodit atmosféru výklenku tokonoma, kde byla tradičně vystavována umělecká díla a kterou popisuje právě Tanizaki: „…vždy znovu podlehneme dojmu, že zde panuje dokonalá tišina, že v těchto stinných zákoutích vládne neskonalý, ničím nerušený klid a mír.

Zobrazit víceZobrazit méně

Josef Sudek

*17.3.1896
15.9.1976, Praha
Světově proslulý český fotograf Josef Sudek se narodil v roce 1896 v Kolíně a zemřel v roce 1976 v Praze. Jednou z nejproslulejších osobností českého kulturního života se stal doma i ve světě uznávaný český fotograf Josef Sudek. Syn malíře pokojů se narodil v Kolíně a veškeré všeobecné vzdělání získal na venkovské škole v Nových Dvorech u Kutné Hory. Byl spíše samouk, i když studoval též na Státní grafické škole v Praze. Před tím se vyučil knihařem. Byl členem Klubu fotografů – amatérů na Žižkově a členem Spolku výtvarných umělců Mánes. Narukoval do první světové války a z italské fronty se vrátil bez pravé ruky. Nějaký čas žil v karlínské Invalidovně. Odtud pochází jeho první významný cyklus „Z Invalidovny“, který vznikl v letech 1922 - 1927. Odmítl úřednické místo a věnoval se svému životnímu poslání. Jeho dílo naplňuje od začátku 20. století všechny vývojové stupně, jimiž prošla moderní fotografie. Od dvacátých let se inspiroval Prahou. Známé jsou jeho cykly „Podzim ve Stromovce“, „Vltavská nábřeží“ nebo „Interiéry“ (pořízené těsně před dostavbou chrámu sv. Víta). Inspiraci však nacházel i v přírodě: cykly „Slovenská krajina“, „Krajina u Žebráku“, „Krajiny jižních Čech“, „Polabské krajiny“ apod. Do začátku druhé světové války se Sudek věnoval rovněž reklamní, reprodukční a portrétní fotografii. Od roku 1940 si vytváří neopakovatelný styl kontaktních fotografií, jimiž zpracovává svá osobní témata řazená do rozsáhlých a časově náročných cyklů. Tehdy začíná vrcholit jeho individuální přínos světovému umění. K jeho dalším hlavním cyklům patří např. „Skleněné labyrinty“, „Labyrinty“ či „Vzpomínky“. Josef Sudek se účastnil nesčetných výstav doma i v zahraničí. Vydal několik fotografických publikací o Praze a Pražském hradu. Jeho první monografie vyšla v roce 1956 v Praze. Po jeho smrti vyšlo doma i ve světě velké množství knih o jeho životě a díle.

samostatné výstavy / výběr

1976Uměleckoprůmyslové muzeum, Praha
Moravská galerie, Brno
Neue Galerie v německých Cáchách
1932Krásná jizba, Praha

povolání

1936nakladatelství Družstevní práce (1927-1936)

AteliérJosefa Sudka

Ateliér Josefa Sudka

Újezd 30, 118 00 Praha 1, Česká republika

Otevřeno denně kromě pondělí 12.00 – 18.00 hod

Tel.: +420 251 510 760


Vstupné 10 Kč

/ pro studenty výtvarných škol vstup zdarma

Newsletter


Souhlasím se zpracováním mých osobních údajů, které zpřístupním společnosti PPF Art a.s. v souvislosti s touto žádostí. Souhlas udílím v rozsahu popsaném v části „Ochrana osobních údajů“. Potvrzuji, že jsem se v části „Poučení o právech“ seznámil/a s právy, která ohledně mých osobních údajů mám.