Aktuální výstava

Josef Sudek, Josef Wagner

S chutí do rachoty

27. 6. — 24. 8. 2025
Sdílet výstavu:
frame
-

26.6.2025

komentovaná prohlídka: 22.7. od 18 hodin

Kurátoři: Katarína Mašterová a Jakub Wagner

Výstava představí dva blízké přátele, Josefa Sudka a Josefa Wagnera a jejich spolupráci při fotografování Wagnerových soch v období od 30. do 50. let 20. století.

Dva Josefové, kteří k sobě našli cestu díky Sudkově zálibě ve fotografování uměleckých děl. Sochař Josef Wagner (1901–1957) patřil v meziválečném i poválečném období k Sudkovým pravidelným zákazníkům, kolegům ze Spolku výtvarných umělců Mánes a postupně i dobrým přítelem. O jejich blízkém vztahu svědčí také zlomkovitá korespondence, která se mezi oběma autory dochovala. Wagner poskytl Sudkovi příležitost k výletům mimo Prahu, když začal ve druhé polovině třicátých let restaurátorsky pečovat o Braunovy sochy v Kuksu. Přímo v lese Betlémě si spolu se svojí manželkou, sochařkou Marií Kulhánkovou postavil funkcionalistickou chatu, kam jej kromě Sudka jezdili navštěvovat také ostatní "Mánesáci". Sudek se zde ocitl uprostřed Braunových soch, které již dříve fotografoval a teď se k nim mohl vracet a fotograficky je zaznamenávat v pomalém tempu, jaké měl rád – ubytování a návraty k Wagnerům mu k tomu poskytovaly dostatečný prostor. Jeho snímky pak doprovázely Wagnerovy texty o těchto sochách pro Volné směry, dnes ale slouží také k hledání paralel a dialogů s Wagnerovou zralou, expresivně laděnou tvorbou. Tvořivou náladu dokládá i jeden ze Sudkových lístků Wagnerovi, zaznamenaný na fotografův portrét od Františka Tichého: "Jo až já budu v Kuksu, tak budu mít taky roupy." Ve stejném dopise se píše, že "zatím smrdí v Praze", protože musí nyní "střílet na výstavě fešandy". Jedna z těchto fešand, které Sudek Wagnerovi k dopisu přiložil, je snad Madona ze Strážek, která se dochovala dodnes v pozůstalosti rodiny.

            Wagnerovy zájmy ve studiu starých gotických soch dokládá také značný konvolut Parléřovských bust z chrámu sv. Víta, které si u Sudka podle účetních záznamů sochař objednal v roce 1939. Kromě nespočtu snímků vlastních Wagnerových soch (jen v Ústavu dějin umění je dnes dochováno kolem 400 fotografií) se z účetních knih dozvíme, že mu Wagner platil také za hudební desky – zmiňované je konkrétně Smetanovo Smyčcové kvarteto, anebo za fotografii "ruce [dirigenta Václava] Talicha" – pravděpodobnou sochařskou předlohu snad pro jeden z pomníků, ale také za početné kopie snímků Josefa i Marie Wagnerových na legitimace a za rodinné fotografie kopírované na pohlednicový papír. Tyto snímky zachycují zejména radostné období prvních let obou Wagnerových synů Josefa a Jana. Sudek s Wagnerem platby za snímky snižoval výměnou za kresby či sochy. V bytě na Úvoze mu tak visela hlava z návrhu pomníku sv. Vojtěcha pro katedrálu a pískovcová hlava Bedřicha Smetany, která jistou dobu v Sudkově ateliéru přebývala a která sloužila podle vzpomínky Jaroslava Seiferta také jako sedák pro hosty Sudkových hudebních úterků.

            Sudek Wagnerovy sochy fotografoval pravidelně a na různých místech, která ovlivňovala zachycený výraz nebo situaci sochy či její osvětlení. Kromě Kuksu, kde některé sochy snímal v chatě i na abstraktním pozadí pískovce v lomu, a svého vlastního ateliéru na Újezdě, který lze rozeznat podle používaného pozadí i variovaného osvětlení, to byly Wagnerovy ateliéry v Jateční ulici či na Vysoké škole uměleckoprůmyslové. Sudek si při komponovaní pomáhal tak, že za sochy kladl různá kontrastní plátna jako pozadí, sochy pokládal na náhodně nalezené podstavce, které později při zvětšování překrýval. Wagnerovy lyrické ženské figury zejména z přelomu 30. a 40. let Sudek snímal se zvláštní citlivostí pro zachycení výrazu i intimitu osvětlení v duchu jeho prohlášení, že "socha je živá a musí být fotografována jako živá". Křehkost, expresivita i věrohodnost jejich výrazu z těchto snímků dělá autonomní portréty.

            Epilogem Sudkovy a Wagnerovy spolupráce i přátelství je série snímků pomníku Jaroslavu Vrchlickému (1938–1956), který Sudek vyfotografoval až po Wagnerově smrti v ponuré zimní atmosféře petřínské Lobkovické zahrady, někdy po jeho osazení v roce 1960.

Katarína Mašterová

Připraveno ve spolupráci
s Ústavem dějin umění AV ČR
www.udu.cas.cz

Zobrazit víceZobrazit méně

vystavená díla (výběr)

Josef Sudek

*17.3.1896
15.9.1976, Praha
Světově proslulý český fotograf Josef Sudek se narodil v roce 1896 v Kolíně a zemřel v roce 1976 v Praze. Jednou z nejproslulejších osobností českého kulturního života se stal doma i ve světě uznávaný český fotograf Josef Sudek. Syn malíře pokojů se narodil v Kolíně a veškeré všeobecné vzdělání získal na venkovské škole v Nových Dvorech u Kutné Hory. Byl spíše samouk, i když studoval též na Státní grafické škole v Praze. Před tím se vyučil knihařem. Byl členem Klubu fotografů – amatérů na Žižkově a členem Spolku výtvarných umělců Mánes. Narukoval do první světové války a z italské fronty se vrátil bez pravé ruky. Nějaký čas žil v karlínské Invalidovně. Odtud pochází jeho první významný cyklus „Z Invalidovny“, který vznikl v letech 1922 - 1927. Odmítl úřednické místo a věnoval se svému životnímu poslání. Jeho dílo naplňuje od začátku 20. století všechny vývojové stupně, jimiž prošla moderní fotografie. Od dvacátých let se inspiroval Prahou. Známé jsou jeho cykly „Podzim ve Stromovce“, „Vltavská nábřeží“ nebo „Interiéry“ (pořízené těsně před dostavbou chrámu sv. Víta). Inspiraci však nacházel i v přírodě: cykly „Slovenská krajina“, „Krajina u Žebráku“, „Krajiny jižních Čech“, „Polabské krajiny“ apod. Do začátku druhé světové války se Sudek věnoval rovněž reklamní, reprodukční a portrétní fotografii. Od roku 1940 si vytváří neopakovatelný styl kontaktních fotografií, jimiž zpracovává svá osobní témata řazená do rozsáhlých a časově náročných cyklů. Tehdy začíná vrcholit jeho individuální přínos světovému umění. K jeho dalším hlavním cyklům patří např. „Skleněné labyrinty“, „Labyrinty“ či „Vzpomínky“. Josef Sudek se účastnil nesčetných výstav doma i v zahraničí. Vydal několik fotografických publikací o Praze a Pražském hradu. Jeho první monografie vyšla v roce 1956 v Praze. Po jeho smrti vyšlo doma i ve světě velké množství knih o jeho životě a díle.

samostatné výstavy / výběr

1976Uměleckoprůmyslové muzeum, Praha
Moravská galerie, Brno
Neue Galerie v německých Cáchách
1932Krásná jizba, Praha

povolání

1936nakladatelství Družstevní práce (1927-1936)

Josef Wagner

-
Josef Wagner (1901 – 1957) byl český sochař a kreslíř, žák Jana Štursy a Josefa Mařatky, restaurátor a profesor na Uměleckoprůmyslové škole v Praze. Z jeho žáků vynikli zejména sochaři Olbram Zoubek, Eva Kmentová, Vladimír Preclík, Věra Janoušková, Vladimír Janoušek, Miloslav Chlupáč, Zdeněk Palcr

ocenění

1953Laureát Státní ceny za novou restaurační metodu při obnově sgrafit na Míčovně Pražského hradu 1948Alšova cena hl. m. Prahy za sochu Karla IV. pro Karolinum 1937Velká cena v Paříži za sochu Poezie 1935Cena České akademie věd a umění za sochu Ležící torzo

AteliérJosefa Sudka

Ateliér Josefa Sudka

Újezd 30, 118 00 Praha 1, Česká republika

Otevřeno denně kromě pondělí 12.00 – 18.00 hod

Tel.: +420 251 510 760


Vstupné 10 Kč

/ pro studenty výtvarných škol vstup zdarma

Newsletter


Souhlasím se zpracováním mých osobních údajů, které zpřístupním společnosti PPF Art a.s. v souvislosti s touto žádostí. Souhlas udílím v rozsahu popsaném v části „Ochrana osobních údajů“. Potvrzuji, že jsem se v části „Poučení o právech“ seznámil/a s právy, která ohledně mých osobních údajů mám.