Archiv výstav
TICHO III.
25. 10. — 8. 12. 2024

24.10. 2024
-
Kurátor Jiří Ptáček
Třetím Tichem se fotograf Dušan Šimánek vrací k tématu času, s nímž se odlišnými způsoby vyrovnává už čtyři desetiletí.
Také tentokrát se pohybuje na hranici abstraktního výtvarného vyjadřování, díky kterému se vzdaluje od konkrétních časoprostorových souřadnic, aby se dostal k vyjádření obecnějších idejí.
První Ticho bylo pro Šimánka zlomové. Vznikalo na přelomu 70. a 80. let v prázdných bytech žižkovských domů s letitými, blednoucími výmalbami a lokálními stopami po lidech, kteří se odtud kvůli plánované asanaci krátce předtím odstěhovali. Zatímco dříve Šimánka zajímaly projevy všednodenního „slohu naší doby“, v těchto prázdných bytech si postupně uvědomil, že ho ze všeho nejvíce přitahuje časoprostor, který stojí mimo rušné dějiště života. Privátní charakter interiérů jako by mu umožňoval navázat intimnější vztah s místem. A jelikož fotografoval o víkendech, kdy se ztišila i Praha, mohl se lépe soustředit na vlastní smyslově-duchovní zkušenost a její adekvátní vizuální reprezentaci. Zásadní se pro něj stalo odpozorovat ideální světelné podmínky a odpoutat se od sociálního ukotvení souboru. Vydal se tak na cestu k abstrakci, o to náročnější, že fotografické médium trvá na svém přímém vztahu ke skutečnosti. Odpoutáním se od dokumentačních aspektů fotografie dospěl k obraznosti, kterou reálné předlohy sice nadále probublávaly, ale již zejména jako položka, která už sama o sobě obsahuje klid přicházející do míst, odkud se vytratí život. Namísto minulosti, jejíž stopy by fotografie mohla zdokumentovat, se Ticho soustředilo na přítomný okamžik, v němž je minulost kontemplována.
Mohlo to být právě kvůli transformační zkušenosti s Tichem, proč se k němu Šimánek po více než třech desítkách let vrátil. Druhým Tichem (2014-2018), představeným v Ateliéru Josefa Sudka na podzim roku 2019, jako by první soubor doplnil o novou kapitolu. Už ani zdání Žižkova, který se v reflexích souboru neustále vracel do hry, žádná „naše doba“ a to ani v nejmenším. Pouze „nějaká místa“ a plochy „nějakých“, anonymních stěn. Několika výraznými, opět téměř abstraktními kompozicemi si v Tichu II. dovolil komunikovat výhradně smyslové kvality obrazu se zjevnými stopami uplynuvšího času. Byly to nenostalgické, avšak melancholické obrazy.
V pořadí třetí Ticho (2022-2024) má v sobě od každého předchůdce něco a zároveň přináší cosi nového. I když každý jiným způsobem, všechna tři se dotýkají fenoménu minulého času. První Ticho čas potlačuje, zatímco u druhého ho nechá z „ticha“ vystupovat jako neoddiskutovatelný, zpřítomnělý fakt. Nové Ticho se času přestalo bránit úplně. V náhrobcích nachází obdobu opuštěných bytů a čas tak opět humanizuje jako čas lidské existence, tudíž čas vymezený, a to včetně lhůty dané lidské paměti a jejich materiálním extenzím. Kromě chybění, které je projevem emocionální vazby k chybějícímu, nabízí nově finální horizont zmizení. Také tentokrát je však fotografování Šimánkovým způsobem, jak se s těmito danostmi duchovně vyrovnávat a jak po ně najít obraz, který už nelze pojmově uchopit, takže nám nezbývá než zkusit vcítit se do jeho abstraktní dimenze. Chtělo by se dodat, že se jedná o dimenzi „zrnění“. Přestože tento odkaz patrně pochopí už pouze ti, kteří si pamatují, jak vypadal chybějící signál u analogového televizního vysílání. A těch už není mnoho.
Jiří Ptáček
vystavená díla (výběr)
vernisáž
Dušan Šimánek
*1948 , Příbramstudia
1973FAMU Praha, obor fotografie,1973-78 1963Střední uměleckoprůmyslová škola v Praze, obor scénografie, 1963-67samostatné výstavy / výběr
2020Akt, Galerie Fiducia, Ostrava 2019Ticho II, Ateliér Josefa Sudka, Praha;Herbář, Fotograf Gallery, Praha 2017nformelle Malerei und formale Kunst-Fotografie, Galerie Multipleart (s Mattem McClounem),
Curych (CH) 2011Okna, Galerie Fiducia, Ostrava;
Záznam, Galerie Fotografic, Praha;
Posen und posen, Galerie Lumbox, Crych (CH) 2008Nostress Gallery, Praha
kolektivní výstavy / výběr
2014Kruhové zříceniny, Galerie 35,Francouzský institut, Praha 2009Mimo zónu, Langhans Galerie Praha;
Art contemporain Angers, Angers (F);
Photography end Concept, Pražský dům, Brusel (B)
zastoupení v galeriích a sbírkách
-Moravská galerie v BrněUměleckoprůmyslové museum v Praze
Centre Pompidou, Paříž (F)
Polaroid, Cambridge (USA)
JCA, Tokio (J)
AteliérJosefa Sudka
Újezd 30, 118 00 Praha 1, Česká republika
Otevřeno denně kromě pondělí 12.00 – 18.00 hod
Tel.: +420 251 510 760
Vstupné 10 Kč
/ pro studenty výtvarných škol vstup zdarma