Archiv výstav

Bára Mrázková

Yellow Box

24. 6. — 23. 8. 2020
Sdílet výstavu:
frame
Yellow Box

vernisáž 23. 6. 2020

Dernisáž a poslední komentovaná prohlídka výstavy Yellow Box. Srdečně Vás zveme ve středu 26. 8. od 19 hodin k nám do Ateliéru, kde budete mít poslední možnost poslechnout si pár slov o fotografii, mineralogii a krvavém koltanu, vzácném minerálu, který se

Dnešní zobrazovací proces by se mohl zjednodušeně popsat takto: obraz je zaznamenán fotoaparátem telefonu, zobrazen na jeho displeji, sdílen na některé ze sociálních sítí a zálohovaný na cloudovém úložišti.

Výstava Yellow box se skládá ze tří částí, odkazujících ke skrytým operacím a procesům, které se vztahují k současnému fotografickému obrazu.

První z nich jsou fotografie koltanu (kolumbit-tantalit) vzácného minerálu, využívaného k výrobě elektronických součástek pro mobilní telefony a počítače. Patří do skupiny tzv. konfliktních minerálů. Jeho těžba je mnohdy spojena s válečnými konflikty, vykořisťováním, černým obchodem a dětskou prací především na území Konga. Proto bývá také nazýván „krvavým koltanem“.

Videa pracují s obrazovým vyhledáváním (Reverse Image Search). Běžný typ vyhledávačů nabízí uživatelům obrazy hledané podle klíčových slov. Obrazové vyhledávače oproti tomu hledají vizuální podobnost jedné nahrané fotografie. Párují barvy, kontrasty, tvary nebo hrany. Těchto obrazových vyhledávačů je několik a každý využívá jiné algoritmy a jiné databáze. Řady “podobných” fotografií se pak liší v obsahových rovinách, asociacích a interpretacích, které nabízejí.

Zvuková instalace tematizuje materialitu internetu a samotných datových úložišť, jejich energetickou spotřebu. Enormní množství elektřiny je nutné k napájení serverů, úložných zařízení, ale hlavně k provozu chladicích technologií.

Jak píše Jussi Parikka: mediální technologie propojují materialitu, hardware a energie s geofyzikální přírodou. Ať už mluvíme o minerálech, energiích nebo odpadu. Příroda umožňuje mediální kulturu a nese její tíži.

Bára Mrázková

 

Budoucnost, jež se “podobá” minulosti, si lze představit pouze tak, že ji vidíme jako její přímou projekci, a je tedy předvídatelná. Tak, jako přesně víte, kde jste se narodili, budete stejně přesně vědět, kde zemřete. Představit si budoucnost prosycenou nahodilostí, a nikoli jen jako deterministické prodloužení našeho vnímání minulosti je duševní operací, již nejsme schopni. Nahodilost je příliš mlhavá, než aby byla kategorií sama o sobě. Mezi minulostí a budoucností existuje asymetrie, která je příliš subtilní na to, abychom ji sami od sebe chápali.

 

Prvním z následků této asymetrie je skutečnost, že se ve svém přemítání o minulosti a budoucnosti nepoučíme ze vztahu mezi minulostí a minulostí, která ji předcházela. Narážíme tu na jakousi slepou skvrnu: přemýšlíme-li o zítřku, nevycházíme z toho, co jsme si předevčírem mysleli o včerejšku. V důsledku tohoto introspektivního omylu se nedokážeme poučit o rozdílech v našich předchozích předpovědích a tím, co se poté opravdu dělo. Uvažujeme-li o zítřku, představíme si jej zkrátka jako další včerejšek.

Nassim Nicholas Taleb, Černá labuť: Následky vysoce nepravděpodobných událostí

 

Zobrazit víceZobrazit méně

vernisáž

Bára Mrázková

*- , -
-
-

AteliérJosefa Sudka

Ateliér Josefa Sudka

Újezd 30, 118 00 Praha 1, Česká republika

Otevřeno denně kromě pondělí 12.00 – 18.00 hod

Tel.: +420 251 510 760


Vstupné 10 Kč

/ pro studenty výtvarných škol vstup zdarma

Newsletter


Souhlasím se zpracováním mých osobních údajů, které zpřístupním společnosti PPF Art a.s. v souvislosti s touto žádostí. Souhlas udílím v rozsahu popsaném v části „Ochrana osobních údajů“. Potvrzuji, že jsem se v části „Poučení o právech“ seznámil/a s právy, která ohledně mých osobních údajů mám.