Archiv výstav

Libuše Jarcovjáková, Veronika Nastoupilová

Ziellos

9. 4. — 11. 5. 2014
Sdílet výstavu:
frame
Ziellos

Nastoupilová s Jarcovjákovou sdílejí mnohé, školu, Berlín, životní styl i některé záběry, jejich situace se liší ...

People are strange when you’re a stranger
Faces look ugly when you’re alone
Women seem wicked when you’re unwanted
Streets are uneven when you’re down

The Doors – People Are Strange

Vylezla jsem na strom, vidím krásná jablka, na které ještě nedosáhnu, ale jsem jim blíž, než když slezu...Musím pokračovat v lezení a riskovat, že spadnu, píše v deníku ze září 1986. Libuše Jarcovjáková takhle vylezla na strom několikrát a většinou se zřítila. Jakmile se vystěhovala za papírovým ženichem do Západního Berlína, srazil ji Mercedes a pětiletý pobyt v nové kultuře zahajovala sama, se sešroubovaným kotníkem a dluhem 5000 DM. Kamarádka, za kterou vycestovala do Tokia, jí zatím, stižená laktační psychózou, v pyžamu domlouvala emigraci, o kterou nikdo nežádal. Kamarádku internovali, ale jen co se Jarcovjáková začala chytat v japonské módní fotografii, vrátila ji vízová politika zpátky do role zimmermädchen, která nemá ani na brikety. V Praze „mi hned sebrali pas, 'už nepojedeš nikam'. O to víc jsem si říkala, že tady přece nezůstanu, holt pudu zkusit větší rybník.“ Prorážení hlavou skla, deprese, wanderlust.


Fotografie v Ziellos (Berlín 1985, 1986-1990, Tokio 1978, 1986, 1998 a Praha) zaznamenávají, nebo spíš se účastní, existenciálních mezidobí, vytržení z rutinních kontextů, sítí vztahů a každodenních činností, které jindy ověřují naši identitu a dávají nám pocit směřování – jako bych žila naprosto neplánovitě, ziellos – řekla doktorka. A v případě Prahy taky z koncentrovaných, cílevědomějších období, v nichž jinak Jarcovjáková vytvářela a prožívala svoje uzavřené cykly. Dcera dvou malířů je zvyklá rozebírat situaci pomocí obrazu a v cizím městě, bez historie a diáře, jen se stigmatem přistěhovalce, jí fotografie sloužila k ohledávání neznámého prostoru i sebe samé (tolik pohledů do zrcadla u někoho, kdo je schopen vyjít na ulici, bez toho, aby se učesal!).


Jarcovjákové život a dílo, aniž by to sama vnímala, nabízí několik nenadálých paralel s Nan Goldin: umělecké vzdělání, ale odmítání kánonu a odmítání kánonem, podobně vlažný vztah k technice, ale vstřícný k emocím, večírky i hledání náhradní rodiny stranou většinové společnosti. Tady jsou ale důležité analogie dvě: používání fotografie jako doteku, někdy i pohlazení, proměňujícího chaos okolního světa do uchopitelné podoby – fotografie jako lešení v bažině. A současně jako srdečního tepu: čehosi opakovaného, monotónního, co ale dokáže vzrušeně zrychlit i skoro zastavit a co vždy zůstává ústřední životní funkcí.

Fotografovaný deník se chvílemi ještě snaží udržet si tvář rozumně řemeslné vysoustruženosti dokumentární tradice, rychle ho ale překrývá mnohem intuitivnější a expresivnější snapshot, který se může vyplížit, když už konečně všichni odešli, ředitelé, spolužáci, estébáci. Energie podbřišku, lyrika chcanek na asfaltu, televizí, přepálených nočních ulic, skvrn a pochybovačnosti se gentlemansky staví na stranu chyby v zájmu rozšiřování manévrovacího prostoru, vzdoru proti spořádané, těsně zaostřené normě, který Jarcovjáková dlouhodobě projevuje i sympatií k menšinám a všelijak opomíjeným, Vietnamcům, Kubáncům, Romům, tiskařům impregnovaným toluenem, nasáklým frekventantům smíchovských putyk a později i vlastní LGBT komunitě. Ptáci na chodníku i v poklopci, kanály a další stopy lidí v izolovanosti i omamné svobodě velkoměsta na hranici mezi tolerancí a lhostejností, to všechno je zvukem vydávaným majitelem kůže zadrhnuté v zipu, který dost dobře nemůže dopředu ani dozadu, a přitom prahne všechno poznat, osahat, uvolnit se ze svého omezujícího okruhu, ale taky nezůstat sám.

A proto. Zůstaň na stromě a pokračuj v lezení.

Michal Nanoru, spolukurátor


Fotografie Veroniky Nastoupilové, která se výstavy účastní v roli hosta, odrážejí změnu souvislostí. Ačkoli Nastoupilová s Jarcovjákovou sdílejí mnohé, školu, Berlín, životní styl i některé záběry, jejich situace se liší – Nastoupilová je čerstvá absolventka, Jarcovjáková bývalá pedagožka, Nastoupilová turistka, Jarcovjáková se z rozděleného města neměla kam vracet. Zatímco Jarcovjáková bojovala s posměchem, Nastoupilová vyrůstala v technologicky saturované době, která expresivní nedokonalost povýšila na stvrzenku autenticity a naplnění všudypřítomných příkazů individualismu. Nádražní skříňky, které v Jarcovjákové případě, dvířka rozražená, zejí prázdnotou jak vyražené zuby, se u Nastoupilové úhledně rovnají se vzory dlaždiček, pozavírané, stylově prohnuté zakřivením objektivu.
 

Zobrazit víceZobrazit méně

vystavená díla (výběr)

Libuše Jarcovjáková

Praha

studia

1977FAMU, katedra fotografie 1967-1972 1967Střední průmyslová škola grafická - užitá fotografie 1967-1972

samostatné výstavy / výběr

2014Intimní interakce, skupinová výstava,
​Plato, Ostrava
2013Mesiac fotografie Bratislava,
Open Galery, Bratislava;
Vnitřní okruh v současné české fotografii;
GHMP Praha, Městská knihovna;
Fotofestival OFF station,
skupinová výstava, Plzeň
2012Fotofestival OFF station,
skupinová výstava, Plzeň;
Anamnesis/Rozpomínání, Galerie 1. Patro, Praha
2011Fotofestival Moravská Třebová,
skupinová výstava
2009Tenkrát na východě, skupinová výstava,
Dům u Kamenného zvonu, Praha
2008Tři kroky dopředu, dva kroky zpět,
Galerie 5. Patro, Praha
2008Oni & v noci (s Jiřím Poláčkem),
Galerie Langhans, Praha
2005Česká fotografie 20. století, Galerie hlavního města Prahy a Uměleckoprůmyslové museum, Městská knihovna, Praha 2000The Photography for the Children, Galerie Esther Woerderhoff, Paris 2000Na cestě, Malá Galerie, Kladno 1999Cestou necestou (s I. Fixlovou),
Mladá Fronta, Praha
198937 fotografů, Galerie Na Chmelnici, Praha 19819 & 9, Klášter Plasy 1980Úlety, Činoherní klub, Praha

realizované projekty

2011Máma; Mobile life II, III – fotografický deník mobilním telefonem (2011-2012) 2011Berlin II 2008PCP – hospitalizace 2005Always astonished – Madrid, New York, Istanbul, Lisabon atd. (2005-2012) 2005Mobile life I – fotografický deník mobilním telefonem (2005-2007) 2000Levoča – romská vesnice 1999New York, San Francisco 1999Tokio III 1994Sny dětského pokoje 1993Cesty mými pokoji (1993-1994) 1986Tokio II 1985Berlín I (1985-1990) 1983T-club – gay klub v Praze(1983-1986) 1981Vietnamci – život vietnamských dělníků v Praze (1981-1994)

povolání

1994lektorka workshopů Summer photographic school Baltimore – Praha (1994-1998) 1992vyučující fotografie na VOŠ a SPŠ grafická (1992-2013)

Veronika Nastoupilová

AteliérJosefa Sudka

Ateliér Josefa Sudka

Újezd 30, 118 00 Praha 1, Česká republika

Otevřeno denně kromě pondělí 12.00 – 18.00 hod

Tel.: +420 251 510 760


Vstupné 10 Kč

/ pro studenty výtvarných škol vstup zdarma

Newsletter


Souhlasím se zpracováním mých osobních údajů, které zpřístupním společnosti PPF Art a.s. v souvislosti s touto žádostí. Souhlas udílím v rozsahu popsaném v části „Ochrana osobních údajů“. Potvrzuji, že jsem se v části „Poučení o právech“ seznámil/a s právy, která ohledně mých osobních údajů mám.