Aktuální výstava

Jirka Skála

Ztracení a nalezení

13. 12. 2024 — 26. 1. 2025
Sdílet výstavu:
frame
Ztracení a nalezení

12.12.|2024

Komentovaná prohlídka a dernisáž výstavy: 26.1. 2025 v 17:00

Na výstavě Ztracení a nalezení Jirka Skála představuje dva projekty, na nichž soustavně pracoval v průběhu posledních tří let.

V sérii #SelfieNation (2021–2024) Skála fotí přetištěná instagramová selfies, která se odráží na mokré školní tabuli. S nadsazenou doslovností tak potvrzuje reflexivní a didaktickou povahu vlastní umělecké práce, již navíc přehrává využitím blesku a převodem zdrojových snímků do černobílé. Ořezem obrazům upírá původní čtvercový formát, aby je následně zarámoval jako neosobní portrét sociálních aspirací skupiny, hashtagem vágně sebeurčené jako #selfienation. Skálu přitom v první řadě nezajímá generalizovaný narcismus ani normativní formáty přitažlivosti. Proti tomu sleduje především představy o vlastním postavení ve společnosti, stejně jako dílčí postupy, jimiž se tyto představy mají naplňovat. Kýžené, byť zřídka realizované virální šíření vlastního obrazu v takovém náhledu vtěluje touhu po lidském štěstí a společenském úspěchu. Skálova zdlouhavá reprodukční metoda se ukazuje jako potměšilá nápodoba výkonu reprodukční práce: být sám sebou (a tím spíš být sama sebou) se dnes totiž stává neplacenou dřinou. Když Skála reviduje proces vzniku nevlastních selfies, navádí k přehodnocení způsobů, jakými se dnes fotografické obrazy vytvářejí a spotřebovávají. Víc než k virálnosti tak směřuje k posilování imunity. To se zdá zvlášť namístě v prostředí, které svým designem na jednu stranu programově podněcuje aspirace a na druhou stranu ztěžuje jejich naplnění systematickou sociální imobilizací.

Projekt nazvaný Cesta za zdroji současné politické imaginace (2022–2024) se odvíjí od Skálovy fotografické dokumentace druhého dílu první série televizního seriáluAkta X.¹ Série analogových fotosek se virtuálně rozhýbává ve videu, které na Skálovu výzvu zeditoval Jakub 
Fišer a soundtrackem doprovodila Lila Tesla. Skála svůj rewatch populárního seriálu situuje do období posilujícího iliberálního konsenzu, který se nezanedbatelnou měrou šíří prostřednictvím různých konspiračních teorií. V záběrech a protizáběrech výsledného videa vedou agent 
Mulder a agentka Scullyová dialog o autenticitě neurčitých fotografických důkazů. Mulder přitom nepochybuje o existenci extraterestriální konspirace, zatímco Scullyová zůstává skeptická. Občasná prolínačka statických screen shotů jako by potvrzovala Mulderovo podezření, a přitom podtrhovala slova Scullyové, když říká: That’s unreal. Konspiračním teoriím totiž není třeba přitakávat, abychom 
identifikovali moment pravdy, který zahrnují, když se staví proti drolícímu se liberálnímu monopolu na to, co je „realistické“ a co je „racionální“. Slouží-li tento monopol k udržování pokračující normalizace krizového stavu, paranoicko-nekritická metoda konspiračních teoretiků onu krizi paradoxně akceleruje. Svou cirkulární logikou totiž zůstává připoutaná právě k tomu světu, který zavrhuje.
Oba Skálovy projekty tak nepojí jen etymologické spříznění slov aspirace a konspirace, ale i východisko v podobě zevšeobecněné zkušenosti (mimozemského) únosu.
Vojtěch Märc

Zobrazit víceZobrazit méně

vystavená díla (výběr)

Jirka Skála

*1976 , Sušice
Jirka Skála je výtvarným umělcem, spisovatelem, vysokoškolským učitelem dlouhodobě žijícím a pracujícím v Praze. Ve své umělecké praxi se zaměřuje především na médium fotografie, performance a videa. Také se dlouhodobě věnuje esejistické a povídkové tvorbě. Většina jeho úsilí směřuje k tématům proměny práce a volného času v podmínkách Východní Evropy. Zaměřuje se na prolínání těchto dvou aktivit a jakým způsobem se stávají zdrojem nových forem vykořisťování, dominance a ponížení. Ve svých uměleckých výstupech se snaží o nalezení adekvátních způsobů rezistence nebo o silná metaforická zobrazení.

samostatné výstavy / výběr

2024Aspirace jako past, aspirace jako cnost (hosté Jakub Hájek a František Hanousek), Galerie Dukla, Ostrava-Poruba, 20.11.2024–02.02.2025 , kurátor: Hynek Chmelař. 2023Metabolická trhlina: Exrementy kapitalismu (společně s Tomášem Uhnákem), Galerie Vi Per, Praha, 19.05–8.07.2023, kurátoři: Tomáš Uhnák a Jirka Skála. 2022Aspirace cizích těles (společně s Jakub Hájek a František Hanousek), HuntKastner Gallery, Praha, 19.02.–7.04.2022, kurátorka: Vjera Borozan. 2018Děkujeme, že nám vládnete, Šopa Gallery, Košice, SK, 18.10.—18.11.2019.
Ve stínu lva, Galerie Fotograf, Praha, 7.09–3.10.2018.
2017In my Hand, Every Day, in my Sight, Every Day (společně s Kajsa Dahlberg), Hunt Kastner Gallery, Praha, 9.09.—27.10.2017, kurátorka: Laura Amann. 2017Žánry každodennosti, Galerie Entrance, Praha, 8.03.–9.04.2017, kurátorka: Tereza Velíková. 2016Hřiště, dokumenty volného času, nehonorované práce, rekreace a lenosti, Etc. Galerie, Praha, 13.07.2016—21.08.2016, kurátoři: Markéta Vinglerová a Radim Langer. 2016Jirko, neprokrastinuj!, Galerie Luxfer, Česká Skalice, 24.03.-21.05.2016, kurátor: Kateřina Štroblová. 2014Jabberwocky (společně s Bohdanem Mrázkem), Foksal Galeria, Varšava, Polsko, 17.03.–18.04.2014, kurátor: Michał Jachuła.

AteliérJosefa Sudka

Ateliér Josefa Sudka

Újezd 30, 118 00 Praha 1, Česká republika

Otevřeno denně kromě pondělí 12.00 – 18.00 hod

Tel.: +420 251 510 760


Vstupné 10 Kč

/ pro studenty výtvarných škol vstup zdarma

Newsletter


Souhlasím se zpracováním mých osobních údajů, které zpřístupním společnosti PPF Art a.s. v souvislosti s touto žádostí. Souhlas udílím v rozsahu popsaném v části „Ochrana osobních údajů“. Potvrzuji, že jsem se v části „Poučení o právech“ seznámil/a s právy, která ohledně mých osobních údajů mám.